Android Privat DNS vs VPN DNS?

Jag använder den betalade ProtonVPN-klienten som har sin egen DNS-server. Fördelen är att din ISP inte ser DNS-trafiken eftersom den löses på VPN-nätverket.

Jag har också aktiverat Privat DNS-inställningen med ett DoH Next DNS-objekt. Detta var tänkt som en tillfällig lösning om jag behövde stänga av kill switchen på min VPN.

Men jag ser bara NextDNS som min DNS. Jag har en liknande inställning på min bärbara dator och där ser jag bara VPN DNS när VPN är aktiverat.

Är detta avsiktligt, att den privata DNS-posten tar förtur på Android?
Kör den senaste versionen av CalyxOS på Pixel 4a.

Ja, detta är avsiktligt, när du aktiverar Privat DNS används den för Wi-Fi, mobildata och VPN. Det är inte något vi ändrat, det är helt enkelt en Android-funktion.

Inte alla VPN-leverantörer tillhandahåller eller nödvändigtvis måste tillhandahålla en DNS, så tankegången kan vara att Secure DNS > ISP DNS. Jag skulle tro att vanlig Android gör samma sak?

Till er information, Androids Privat DNS-funktion använder DNS över TLS, inte DoH. Även om detta är en bra sak (DoT istället för DoH) används det fortfarande för att spåra dig. Kontrollera dina upplösningsloggar för den ofta förekommande -dnsotls-ds.metric.gstatic.com, som de använder för att säkerställa att deras finger är stadigt på pulsen av varje enhets aktivitet. Ligger de själva bakom DNS-frågorna? Nej… men de aktivt avmaskerar trafik som lever bakom VPN.

Från iOS är detta en av två inställningar som iOS är mer flexibel med. Den andra är att iOS tillåter mer än ett VPN-leverantör samtidigt.