Finns det någon som har idéer eller färdiga automationer som kan hjälpa mig?
Jag har nyligen fått en ny bil med Android Auto Wireless, vilket är fantastiskt, men jag får samma problem varje gång, vilket är irriterande och jag är säker på att Tasker kan hjälpa; jag är bara inte säker på hur!
När jag är på jobbet och använder wifi ansluter jag till min hem-VPN på wireguard. Detta sker automatiskt (samt att sätta telefonen i tyst läge etc.) med wifi som utlösare. När jag lämnar området ställer exit-aktiviteten in min telefon i normala läget, vilket inkluderar att stänga av VPN-anslutningen.
Problemet är att ibland har inte den här profilen avslutats när jag kommer till min bil, och jag är fortfarande ansluten till VPN. Android Auto kan inte ansluta trådlöst när VPN är aktiv och visar ett felmeddelande. Det här locket förblev och kopplades inte ur när VPN stängdes av, så jag måste trycka på exit på skärmen och toggla Bluetooth och WiFi för att få min telefon att kopplas till bilen.
Jag har en ‘köra’-profil som utlöses av Bluetooth i närheten, men den verkar inte köras förrän efter att telefonen försökt ansluta och fått ovanstående fel.
Jag löser det med min VPN-tjänst genom att aktivera split tunneling och exkludera Android Auto från att routas genom VPN.
Wireguard Android-appen verkar ha en funktion för att exkludera appar per tunnel, så jag skulle prova det. Jag använder inte appen egentligen, så jag är osäker på om det fungerar.
Jag kämpar med något liknande, jag använder Adguard som använder VPN för att blockera annonser, och det blockerar också AA Wireless. Jag testade en profil som såg till att stänga av Adguard via en intent, men det lyckades inte. Nu testar jag en Bluetooth-profil för att se om det fungerar bättre.
Jag har försökt alla möjliga undantag och kollat Adguard-loggar, men jag tror att AA Wireless helt enkelt inte fungerar med VPN aktiverat, punkt.
Har precis kollat Wireguard och kan inte se något enkelt sätt att göra split tunneling. Ska kolla på deras forum och se; jag är nog dum!
Jag har också ett Windscribe Pro-abonnemang, och det kan göra split tunneling, men jag kunde inte få Tasker att styra det förut; ska ta en ny titt på det också.
Faktiskt gjorde jag det, jag whitelistade ursprungligen bara Android Auto Wireless-appen, jag vet inte varför, men jag whitelistade även Android Auto-appen, och nu fungerar det perfekt med AdGuard aktiverat. Så lösningen var enkel, det tog bara lite tid att lista ut det.