Igår testade jag min router och tvingade fram en filtrerad DNS. När jag körde DNS-läckagetest visade båda mina W11-maskiner detta:https://imgur.com/a/57Fvmsl
Det spelar ingen roll vilken DNS som är inställd i routern eller vilken webbläsare som används. Amazon AWS-servrar visas i de flesta kontroller. Även om jag blockerade port 53 (det här stör mig mycket) på min router Verkar det som att blockering av port 53 inte är 100% effektiv på min router. Jag får testa mer när jag kan ta ner nätverket för en stund och inaktivera IPv6. Jag tror att det inte blockeras. DNS visas i dessa läckagetester för Windows endast:
dnscheck.tools
browserleaks.com/dns
dnsleaktest.com
Detta resultat sker endast på Windows-enheter och visas även när Edge är inställt på DoH-servrar. Det sker för mig på Edge, Chrome och Firefox. Jag har också bekräftat med andra personer på malwaretips.com ( Edge använder Amazon DNS? | MalwareTips Forums ) (på flera olika kontinenter) att de också ser detta, och några rapporterade att de såg det även när de använde Brave. Det händer inte alltid vid första testet. Jag trodde det bara var Edge, men efter att ha testat Chrome och Firefox 3-4 gånger visade det sig där också. Ibland visas det första gången, ibland först på tionde försöket. Jag vet att det på skärmdumpen visar Quad9-servrar, men de använder inte Amazon-servrar för sin Dublin-region. Och det händer även med mitt lokala ISP. Det här hände inte för 3 dagar sedan när jag gjorde liknande tester. Inga andra enheter i mitt hem har dessa resultat, inte ens Amazon FireTV-sticks och surfplattor.
Ser någon här detta?
Svar: Jag är ganska säker på att det är Amazon Route 53 för vissa av TLD:erna som används i läckagetesten, men det förklarar inte varför det bara är Windows-enheter. Hur som helst, antagligen inte ett Windows-problem. Där är mysteriet löst antar jag.
Utökat svar: Det verkade komma från F-Secure Antivirus. En mycket bra produkt, men herregud vad svårt det var att hitta ursprunget till det. De använder Amazon Route 53 för sina tjänster för att snabba på dem.
Är du säker på att din router faktiskt blockerar DNS?
Jag ser bara OpenDNS på min Windows 11-maskin.
![gif]()
Det var F-Secure Antivirus
Tack gode Gud för att du la upp detta!!! F-secure var problemet! 
Ja, det tvingade alla andra DNS-förfrågningar till Quad9 som var inställt på routern och annonserades via DHCP. Men det sker oavsett hur routern är inställd, till och med bara med ISP:s DNS. Jag skulle tro att det var ett routerproblem, men andra användare rapporterade samma Dublin AWS-servrar i sina resultat också. Det blockerar även Amazon-enheter från att använda 8.8.8.8 som förväntat för appar som Netflix.
Tack för informationen, jag är också en F-Secure-användare
Så… hur inaktiverar jag detta? Jag har redan stängt av Secure Browsing-modulen och tagit bort tillägg men det läcker ändå
Ville bara titta förbi och tacka dig för detta, att se dessa Amazon DNS-resultat på mina DNS-tester gjorde mig galen.
Den enda metoden någon funnit på Malwaretips var att avinstallera. Det är F-Secure som kontrollerar webbtrafiken genom att avlyssna DNS och undersöka den. De använder Amazon Route53 för att snabba upp processen.
Kul att det hjälpte. Det höll på att driva mig galen i en dag och en halv tills jag jagade rätt på det.
Blockering av port 53 utgående på TCP och UDP och annonsering av DNS-inställningarna i routern via DHCP till routerns IP.
Edit: Efter att ha testat mer verkar port 53 inte vara helt blockerad trots att den är utsedd till det i routern. Ganska säker på att jag måste inaktivera IPv6 för att testa detta, men jag kan inte ta ner mitt nätverk just nu för att göra det. Det verkade fungera igår, men om jag ändrar DNS i Windows11 visas den valda DNS (utan DoH) fortfarande oavsett om routern blockerar port 53.
Jag får testa mer när jag kan ta ner nätverket för en stund och inaktivera IPv6. Jag tror att det inte blockerades.
Men den delen är ganska oviktig. Det visas även när DoH är aktiverat i Edge. Jag har aldrig sett detta förut. Det motverkar vilken DNS-filtering som helst. Varifrån kommer Amazon DNS?
Ganska säker på att det är Amazon Route 53 för vissa av TLD:erna som används i läckagetesten, men det förklarar inte varför det bara är Windows-enheter. Hur som helst, antagligen inte ett Windows-problem.
Tack för svaret.. det har fått mig att bli galen hela tiden..
Jag fick precis hjälp med detta problem också. Jag kunde inte lista ut var DNS-läckaget kom ifrån. Genom att inaktivera F-Secure antivirus såg jag att min installerade Google DNS fungerar korrekt. Jag önskar att jag hade hittat ditt inlägg tidigare. Respekt
Kul att det hjälpte. Jag har inget problem med F-Secure, jag tycker faktiskt att det är ganska bra. Men jag gillar inte antivirusprogram som skrämmer med saker utan att användaren vet.
Helt håller med. Just nu har jag löst detta problem. Jag blockerade processen på sökvägen “C:\Program Files (x86)\F-Secure\F-Secure\FSNifWeb\1715672042\fshoster64.exe” med en brandvägg genom att skapa en regel för utgående anslutningar.
Kom ihåg att blockering minskar deras webbfiltrerings effektivitet.