Alltid påkopplad VPN via router?

Hej, någon här som har satt upp en alltid-på VPN via sin router? (PfSense, OpenWrt, etc…)

Tack!

TP-Link har inbyggt VPN-protokoll i deras firmware för några av deras nyare routrar. enkelt att konfigurera

Jag har satt upp alla 5 slotar på pfSense. Jag har ett par UK-servrar i en grupp, ett par USA-servrar i en grupp och sedan en Kanada-server för sig själv. Jag har också alla 5 i en grupp. Olika länder är för olika enheter. Grupperna gör att om en av servrarna går offline / förlorar anslutning etc, så faller den över till nästa server i gruppen.

Jag har alltid-på VPN på min GL-AX1800 router 24/7, och det fungerar mycket bra.

DDWrt på en äldre sådan jag hade liggande. Det fungerade bra. Routern var dock skit. d-link. behövde startas om var 48:e timme..det verkade som de trådlösa radion skulle krascha.

Det gjorde det helt i originalskick. jag trodde ddwrt skulle fixa det men det gjorde det inte..

Nu använder jag bara Mullvad lokalt. Det är för jobbigt att göra det på mitt nuvarande (annars bra) Netgear. Speciellt eftersom VPN endast används när jag torrentar.

Jag har Wireguard-tunnlar uppsatta på Opnsense och det fungerar utmärkt. Wireguard är cirka 20 gånger snabbare i throughput än OpenVPN var. Jag har satt upp brandregler och alias för att bara använda VPN till vissa destinationer, eller tunnla allting från vissa datorer. Jag tycker inte att jag behöver tunnla allt hela tiden, men det finns vissa maskiner i mitt nätverk jag alltid vill köra över VPN. Jag använder flytande regler och LAN-regler, vilket kanske är överkurs men jag är paranoid :). Om VPN-tunneln faller så blockerar en brandregel utgående trafik så att inga läckor sker.

Många ASUS-routrar stödjer nu WireGuard och OpenVPN direkt från början, men jag använder Asuswrt-Merlin firmware som tillför extra funktionalitet som VPN Director (fantastisk funktion) och annat.

https://www.asuswrt-merlin.net

Jag har satt upp min med OpenWRT, hur man gör finns i OpenWRT-dokumentationen. Ingen bostad eller ens (liten) företagsanvändning behöver oroa sig för lastbalansering.

Unifi OS 3.0-maskiner, UDM-SE och Dream Router.

Tack för ditt svar.
Är det det du kör?

Jag var intresserad av att höra från personer som har mer involverade/anpassade inställningar, möjligtvis med lastbalansering.

Det är himmel på en pfsense-burk. Några tips på hur man får detta failover att fungera? Jag skulle älska det

Tack!

Vad är din DNS-situation?

Jag har Mullvad uppsatt via Wireguard också på min GL-AX1800. Jag använder policyer för att bestämma vilka datorer som använder VPN-anslutningen. Det har gått ungefär 6 månader och fungerar jättebra. Mycket pålitligt och konsekvent snabbt.

Samma router och samma konfigurering!!

Samma - bästa router

Av nyfikenhet, stöter du på trasiga sidor för att servrarna du är kopplad till har svartlistat dem? Jag har alltid undrat hur man kan komma runt det om det är ett problem när man sätter upp VPN på routern jämfört med enskilda enheter.

Jag bytte nyligen från OpenVPN till WireGuard. Det är livsförändrande! :slight_smile:

Hur ser din DNS-inställning ut?

Jag behöver verkligen byta till WireGuard. Vilka guider för Opnsense använde du för att ställa in det?