Alltid gratis nivå ger gratis offentliga IP-adresser

Jag har läst i guiden för alltid gratis nivå att du kan få 6 publika IPv4-adresser.

https://docs.oracle.com/en-us/iaas/Content/FreeTier/freetier_topic-Always_Free_Resources.htm

Alla hyresavtal får sex publika IPv4-adresser för alltid gratis beräkningsinstanser. Du behöver inte tilldela varje beräkningsinstans i ditt hyresavtal en publik IPv4-adress. Du kan skapa en beräkningsinstans i ett offentligt subnät utan att tilldela den en offentlig IP-adress, och skapa en instans i ett privat subnät.

Men hittills har jag bara fått 3 (2 tillfälliga, 1 reserverad).

Kanske förstår jag detta fel. Finns det resurser online som förklarar detta mer?

Tack,

Får du felmeddelande när du försöker få den 4:e offentliga IP-adressen?

Enligt mina begränsningar är bara en ‘reserverad’ offentlig IP-adress tillåten.

Du kan kontrollera dina begränsningar genom att gå till ‘Begränsningar, kvoter och användning’ via menyn eller genom att lägga till ‘/limits’ till din konsol-URL.

t.ex.: https://console.us-ashburn-1.oraclecloud.com/limits

Det verkar som att de har ändrat detta, nu säger sidan inte längre “Alla hyresavtal får sex offentliga IPv4-adresser för alltid gratis beräkningsinstanser.” Den specificerar inte längre antalet.

Men här fann jag:

Alla hyresavtal får två offentliga IPv4-adresser för alltid gratis beräkningsinstanser. Om du vill skapa fler än två alltid gratis instanser kan du skapa instanser utan att tilldela offentliga IP-adresser.

Så det verkar som att de har minskat det från 6 till 2?

Dessutom, om du bara vill få tillgång till VM:en, borde du prova deras ‘Bastion’-tjänst. Det är ett bra verktyg för att få säkrad åtkomst till VM:ar i privat subnät (även andra portar genom port vidarebefordran).

Tack för svaret.

Jag kollade, men det verkar inte visa det jag ville veta.

https://imgur.com/a/85MmntP

Angående de fel jag fick. Jag fick felmeddelandet att jag bara tillåts 2 tillfälliga offentliga IP och 1 reserverad offentlig IP.

Så jag tror att de begränsningarna var tydliga. Jag blev bara förvirrad av dokumentationen för Always Free Resources som jag nämnde, eftersom den säger att vi kan ha 6 IP.

Hur fyller du egentligen de 6 IP-adresserna? Vi får bara 2 instanser som alltid är gratis, eller hur?

Ja, jag tror att tillfälliga IP:er inte räknas. Eftersom de ändras vid omstart. Och jag har fortfarande bara 1 statisk offentlig IP. Men jag gav upp detta för länge sedan. Tack för svaret dock.

Det här ändrar inte din situation, men jag borde ha varit tydligare var man kan kontrollera begränsningarna.

Reserverad offentlig IP-adress finns under tjänsten ‘Virtual Cloud Network’ och ställ in ‘scope’ till din region - t.ex.: us-ashburn-1

Det bör visa din “reserved-public-ip-count”.

Angående ditt fel, ja, dokumentet verkar säga 6 IP-adresser, jag har aldrig försökt tilldela så många. Kanske måste jag prova.

Hur fyller du egentligen de 6 IP-adresserna, förresten? Vi får bara 2 instanser som alltid gratis, eller hur?

Vad menar du med denna bild? Jag kan se en hänvisning till “bring your own IP” och IP-adresspooler, och ingen av dessa är relaterade till din fråga.

Aha.. Du gav upp på vad? På Oracle i allmänhet?

Vad använder du nu?

Jag kollade bara på VCN-sektionen. Efter att ha ställt in scope till min region såg jag reserverad IP-begränsningen. Och ja, alltid gratis nivån får bara 1 reserverad offentlig IP. När det gäller tillfälliga, även om det inte stod på Begränsningar-sidan, är det ganska tydligt att jag bara får 2 baserat på felmeddelandet.

Så citatet från dokumentationen förvirrar mig verkligen.

Hur fyller du egentligen de 6 IP-adresserna, förresten? Vi får bara 2 instanser som alltid gratis, eller hur?

Vi får faktiskt upp till 4 ARM-instanser. Resursbegränsningen är 4 kärnor och 24 GB RAM. Så du kan skapa 4 VM:ar med 1 kärna vardera och dela RAM-resursen efter behov.

Jag kan bara få ARM-instanser. Jag hade aldrig tur nog att få AMD-instanser.

Nej, det är möjligt att skapa maximalt 4 gratis instanser.
Och det finns en lastbalanserare som också kräver en IP, tror jag. Jag använde bara 2 tillfälliga & 1 reserverad IP i mina 2x AMD & 1 ARM instanser.

Bara om de extra statiska IP:erna. Jag brukade köra flera instanser, så jag ville ha det. Men nu när jag nöjt mig med en eller två och det är situationen, spelar extra statiska IP:er inte längre någon roll.

Fortfarande på OCI gratis nivå.

Ja, dokumentet är förvirrande om du får fel efter 3 IP-adresser. Jag hoppas att någon annan kan bidra som lyckades och löste det (?)

Intressant användning där med ARM-instanser.

Som jag nämnde i min parallella kommentar, behöver du egentligen inte tilldela en offentlig IP till alla. Om du bara vill få åtkomst till maskinen kan du använda bastion-tjänsten (de är tidsbegränsade, men gratis).

Jag förstår.

Kanske ett workaround för icke-produktionsmiljöer skulle vara att skriva ett skript som körs vid VM-start, kontrollerar om den tillfälliga IP:n har ändrats, och i så fall skickar en begäran till DNS/registratorn för att uppdatera DNS-posten.
Det skulle innebära viss driftstid efter omstart (väntar på DNS-propagation), men kan vara acceptabelt för staging/testmiljöer.

Åh, det är bara det att jag hoppades kunna hosta webbtjänster på maskinerna så jag behövde de offentliga IP:erna.

Men 3 är fortfarande mycket för en gratis tjänst. Jag antar att jag kan omfördela resurserna på den fjärde VMn till de andra VM:arna.

ARM VM:arna är faktiskt ganska bra, åtminstone för mitt användningsområde. Jag hoppas fortfarande att få tag på några AMD-instanser, så jag kollar då och då. Men jag har aldrig sett någon eftersom jag registrerade mig i Oracle Cloud. Så det kanske bara inte är tillgängligt i min region.

Hur som helst, tack för svaren.