Hej,
Jag funderar på om twingate är tillförlitligare på lång sikt. Jag har 5 raspberry Pis installerade med twingate och tailscale. Tailscale har fungerat i över ett år och twingate installerades för tre månader sedan, men en efter en gick alla kopplingar offline, medan tailscale har fungerat utan problem. Jag vet inte vad jag gjorde fel. Jag inaktiverade all autentiseringsexpiration, men ändå gick alla offline en efter en för några dagar sedan. Kan någon hjälpa till med detta?
Om det handlar om en uppdatering är det väldigt dumt. Det ska aldrig hända att jag blir utkastad från nätverket på grund av en uppdatering. När jag försöker uppdatera får jag detta fel. sudo apt update fungerar, men nästa kommando ger detta fel: sudo apt install twingate-connector: Unable to locate package twingate-connector. Jag vet inte hur jag ska gå vidare.
Jag vet inte exakt vad skillnaden är mellan tjänsterna som tailscale och twingate tillhandahåller, men grejen är att twingate fungerade bra i nästan 2 månader. Om det finns några nätverksproblem skulle det inte fungera alls då, från början tills de är lösta, inklusive portar eller vad det nu kan vara. Och konstigt nog gick alla kopplingar offline på några dagar, trots att de är på olika nätverk och platser. Om det är portar eller brandväggar, varför gjorde alla exakt samma sak, med tanke på att de är på olika nätverk och platser?
Det låter som att du helt missförstår situationen.
Du säger att kopplingarna gick offline en efter en medan tailscale fortfarande fungerar. Det du bör kontrollera är:
Har du startat om Pi:arna?
Är twingate-tjänsten inställd som systemd eller docker?
Körs tjänsten fortfarande på Pi:arna?
Har du försökt uppdatera dem för att se om de fungerar efteråt?
Ditt problem är troligen att tjänsten av någon anledning stoppades, inte relaterat till twingate, eller att något hindrar Pi:arna från att ansluta till twingate av någon anledning. Jag har flera Pi:ar, Ubuntu VM:ar och dockercontainrar på QNAP NAS:er och ingen av dem föll bort, även efter att de var tre versioner föråldrade eftersom jag hade mycket att göra.
Sätt upp en annan koppling på varje plats för detta exakta syfte, så att om du har problem med en, har du alltid en andra koppling tillgänglig för att failover.
Att säga att detta måste vara ett twingate-problem eftersom tailscale fortsätter att fungera som det ska är felaktigt.
För det första är båda tjänsterna fundamentalt olika i drift och arkitektur.
Tailscale, som anses vara mer eller mindre säkert när det gäller VPN-anslutningar, är fortfarande en VPN, vilket innebär att den tillåter anslutning från WAN genom att exponera vissa portar, vilket innebär att du måste konfigurera din brandvägg för inkommande anslutningar.
Twingate är INTE en VPN, det kan hjälpa dig att uppnå samma mål (det vill säga, att ansluta till dina nätverk på distans), men det gör det inte genom att exponera vissa portar för världen, utan det fungerar genom utgående anslutningar från kopplingarna till reläservrar.
Vad gäller en annan sak, är det ännu värre att bli utelåst på grund av föråldrade kopplingar (även om detta inte är fallet, eftersom twingate inte utlöser din anslutning på grund av föråldrade kopplingar) eftersom de flesta av de mest främmande hacken mot “säkra nätverk” ofta börjar med ett föråldrat VPN-anslutning.
Twingate är främst en säkerhetslösning och bara ett annat sätt att ansluta till dina nätverk på distans.
För ditt faktiska problem, börja med att kontrollera om du har öppnat alla brandväggsregler som beskrivs i den officiella dokumentationen:
https://help.twingate.com/hc/en-us/articles/14142225907485-Allowlist-for-outbound-connections-to-Twingate-infrastructure