Är det ett bättre och snabbare sätt? Kan jag använda den inbyggda wireguard i unraid med en deluge eller qBittorrent docker utan ett nordvpn-abonnemang?
Om så är fallet kan någon snälla visa mig rätt riktning?
Dessutom, om jag vill prova vpn-tunneling för att komma åt min server från internet, skulle det skapa några konflikter eller säkerhetsproblem? Först skulle jag prova unraid.net Mina Servrar sätt.
Jag hade också detta problem. Oavsett vilken server jag använde var det så långsamt. Jag bytte till PIA VPN och har aldrig sett tillbaka, hastigheterna har varit fantastiska. Även enklare att implementera med Deluge.
Jag var tvungen att ändra en inställning i deluge itConfig för att låta mina nedladdningshastigheter gå över 2MB/s.
Jag tror (inte säkert) att du måste inaktivera UTP-anslutningar via itConfig-inställningarna enable_outgoing_utp. Jag sökte på delugevpn itconfig och hittade liknande problem och lösningar.
Mullvad är det bästa. Galna hastigheter och 5 dollar/månad oavsett vad. Inga lurendrejare, inga erbjudanden, inga prishöjningar, bara alltid 5 dollar/månad.
Problemet (troligen) är inte NordVPN, inte heller containern du använder. Problemet är sannolikt att du konfigurerar en OpenVPN-anslutning som är ganska långsam.
Det bästa lösningen här, som du antytt, är att använda en wireguard-baserad VPN istället. De andra som föreslår alternativa VPN-tjänster försöker vara hjälpsamma men om inte dessa andra tjänster erbjuder wireguard-stöd kan du kanske konstatera att de inte gör någon skillnad. Hitta en bra VPN-leverantör som erbjuder wireguard och prova dem.
Genom att göra detta gick jag från 4-5MB/s till lätt över 30MB/s. Wireguard är helt enkelt mycket mer effektivt.
Du kan inte använda Wireguard utan något slags VPN-prenumeration för nedladdning.
Jag får bra hastigheter med NordVPN och Nord Lynx inställt på min PfSense-router. Inte säker på om VPN-containrar stöder Wireguard (NordLynx är bara Nord’s namn för Wireguard), men det är vägen att gå om du vill ha hastighet.
Jag använder bara torrents som backup. Om du är seriös med att ladda ner, använd Usenet.
Har inte sett att det nämnts eller frågats, men hur ser din hårdvara ut? OpenVPN använder din CPU för kryptering och dekryptering av en VPN-tunnel.
Med din tunnel uppe och aktiv, titta på din CPU när du laddar ner något via tunneln. Du borde se en tråd maxa ut (openvpn är fortfarande enkeltrådad om jag minns rätt).
Jag har använt båda i åratal, det enda jag någonsin hade problem med var på grund av tcp, efter att ha tappat det till udp VPN-node fungerade det igen bra (det påverkade bara deluge-docker).
Jag skulle vilja byta från OVPN till Wireguard och ha wireguard aktivt på min Unraid men jag vet inte hur man ställer in det för användning med en docker istället för OVPN. Några tips?