520mbps utan NordVPN, 15mbps med NordVPN - vad är det som pågår? (Android)

Jag har haft problem med mycket långsam koppling när jag är ansluten till NordVPN. Jag har försökt att manuellt och automatiskt välja de bästa servrarna men internet som är 97% långsammare när man är ansluten till ett VPN är oacceptabelt. Någon som vet om några justeringar eller inställningar jag bör aktivera/avaktivera/ändra?

UPPDATERING: NordVPN support säger nu “om du har 200mbps och uppåt kan du förlora mer än 30% av din ursprungliga hastighet bara på grund av VPN-protokollbegränsningar och många fler faktorer som distans och serverbelastning. Vi rekommenderar att använda Quick Connect”. Tack till alla för deras tips och råd, gissar att jag får leva med hastigheter <100mbps då

Vissa ISP:er begränsar hastigheten på din anslutning när du använder ett VPN. Eller så har de en rättvis användarpolicy.

Ibland är att byta lokal server en (tillfällig) lösning.

Har du försökt ställa in VPN-läget till lynx?

Vad gör CPU:n i processorn som kör VPN? Om den är maxad, är det ditt svar.

Behandlingen av kryptering som är involverad i ett VPN är processorintensiv. Även om CPU:n inte är maxad men fast vid (säg) 25% och du har fyra kärnor, skulle det innebära att koden bara använder en tråd. Inte mycket du kan göra heller.

Tarrar du? Och i så fall har du begränsat uppladdningar till 30% av tillgänglig uppladdningsbandbredd eller mindre? Har du kört hastighetstest på din bandbredd?

Gå till inställningar. Klicka på VPN-protokoll och ändra till UDP. Detta bör drastiskt öka din internethastighet.

Var ansluter du till? Ju längre bort din IP-adress är, desto längre tar det för information att routas till dig.

Vilka hastigheter får du med 1.1.1.1-appen?